Q/A - träning

Jag fick en kommentar om hur jag gör för att hålla min ''fitness-plan'' och träna så som jag gör. Det vanligaste är att många planerar alldeles för mycket och har för höga krav, vilket gör att de flesta ger upp. Själv har jag också haft svackor, där jag ätit ätit godis eller hoppat över en träning. Ingen är perfekt. Men jag vill bara göra klart en sak: Bara för att ni åt den där chokladbiten ni egentligen inte skulle äta, är inte allt förstört. Du blir inte tjock av att äta godis en kväll, precis som att du inte blir smal av att springa en gång. Det handlar bara om självdisciplin och att inte ge upp! 
 
Här är lite tips för att lyckas med sin ''fitness-plan'':
(Kom dock ihåg att allt hänger på dig och hur mycket du verkligen vill detta)
 
 
☆ Sätt upp små mål, som du efter hand kan checka av. På så sätt märker du hur du utvecklas och bara blir bättre och bättre. Detta får dig att se hur träning faktiskt ger resultat. Det får dig även att vilja fortsätta!
 
☆ Leta upp inspirerande tränings bilder och citat som du lägger in i mobilen eller på datorn för att påminna dig själv om att inte ge upp.
 
☆ Ha en dag i veckan då du unnar dig något. Då har du något att se fram emot och belöna dig själv för ditt tuffa arbete. Det blir mycket roligare när man kämpat och kan med gott samvete äta något litet extra. Känner du dock inte för att äta något ''onyttigt'' finns det mycket annat man kan belöna sig själv med, använd fantasin!
 
☆ Lägg lite extra tid på dina måltider. Fixa lite extra och gör det fint. Det låter löjligt men tänk på att man äter med ögonen också! Variera dina måltider och prova olika alternativ. Ät inte samma sak varje dag, då kommer du antagligen tröttna.
 
☆ Gör en liten kalender och bocka av för varje dag du varit utan något onyttigt. Du bestämmer själv vad du anser som onyttigt och vad du vill ta bort från din vardag. Men genom att bocka av eller sätta en gulstjärna för varje dag du klarar det, kommer du säkerligen bli peppad till att klara så många dagar som möjligt. Gör det till en liten tävling med själv!
 
☆ Lyssna inte på vad andra säger och i detta fallet menar jag alla negativa kommentarer. Inspireras av alla positiva människor som vill se dig lyckas och ignorera de som bara är där för att förstöra. Lägg ingen energi på negativa människor, den energin kan du lägga på din träning och på dig själv istället! 
 
☆ Gör en träningsspellista. Lägg till låtar med tempo som inspirerar dig till att springa fortare eller lyfta tyngre vikter. Musiken får adrenalinent att pumpa!
 
☆ Lägg till inspirerande bloggar och instagram konton. Hälsosamma matbilder, träningstexter, träningsbilder och tips är alltid peppande att läsa. När du sitter i soffan och känner att du inte är taggad på träning, ta fram de inspirerande bloggarna och instagram konton:a, så kommer du säkerligen få spring i benen!
 
☆ Sist men inte minst: Tro på dig själv! Det kommer inte vara lätt. ''If it woulf be easy, everyone would do it.'' Du kommer ha motgångar men du kommer också ha medgångar. Det gäller bara att inte ge upp när det blir lite jobbigt, utan istället kämpa lite extra. Det är din kropp, du väljer själv hur du vill behandla den. Du kommer inte se resultat efter en springtur, det tar tid. Men det är tid som du lägger på dig själv och på att må bra. Vad kan vara mer viktigt än hur du mår? Gör det för dig själv och ingen annan. 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback